woensdag 19 oktober 2011

Chocolade...

Wat te doen op een herfstige dag. Nou, vandaag hadden we zin in chocoladepasta. Zelfgemaakte.


 Wat heb je nodig:
- 125 gram roomboter
- 1 blikje gecondenseerde melk (Friesche Vlag)
- 200 gram pure chocolade

Voor de Caramel-chocoladepasta heb je nodig:
- 125 gram roomboter
- dulce de leche = caramel, dat maak je door een heel blikje gecondenseerde melk onder water 3 uur te laten koken
- 150 gram pure chocolade

Smelt alles in een pannetje, liefst au bain marie. Dit laatste deden wij niet waardoor we suikerkristalletjes kregen. Een onverwachts heerlijk effect, butterscotch.
Giet dit over in goed schoongemaakte potten. 't Is toch zo op, denk je er langer over te doen, steriliseer de potten dan eerst (10 minuten uitkoken). Ik heb ze afgegoten met kokend water.

Hmmmm, wij zullen smullen. Maar eerst nog even wachten tot het goed is opgestijfd.

5 opmerkingen:

  1. He, dank je wel! Dat lijkt mij leuk om eens te proberen….mag ik toch geen gekocht chocospul omdat overal noten in kunnen zitten ;o(….lijkt mij dat een heel leuk alternatief!
    Groetjes,
    Maren

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit ga ik ook zeker een keer maken, mijn dochter zal er superblij mee zijn...... ze is een grote chocoladefan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mjam, met arequipe (= andere naam voor dulce de leche). Die gekookte potjes blijven een eeuwigheid houdbaar. Kwestie dat je iet drie uur lang moet zitten koken voor 1 blikje. Je kan er enkele tegelijkertijd koken, energie besparen en zo een voorraadje hebben voor je volgende portie.
    Het eerste recept is trouwens ongeveer dat van Nigella Lawsons chocoladefudge. Ik heb nét mijn laatste blokje binnengespeeld. Op twee dagen tijd een ganse portie. Oei, "te lekker", zegt de dochter.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O wat erg!! Nu heb ik NOG meer chocolade-inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ouch, wat een goed idee, maar wat vreselijk voor ...naja, mijn tanden zeg maar ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Superleuk dat je me laat weten wat je vindt!